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问答录15:怎样理解“日日是好日,事事是好事”?

问: 既然众生本性即是佛,也都是未来佛,所以都是在成佛的路上,经历的一切都是在消业障,所以“日日是好日,事事是 […]

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2017.07.16

问:

既然众生本性即是佛,也都是未来佛,所以都是在成佛的路上,经历的一切都是在消业障,所以“日日是好日,事事是好事”,一切都是趋向佛道的,对吗?

智广阿阇梨答:

如果没有正确地闻思修行佛法,一切都不是好事,仅只是迷乱的轮回而已;反之,一心皈依三宝,如法闻思修行,才能“事事是好事”。

印光大师云:“所谓修德有功,性德方显。若唯仗性德,不事修德,则尽未来际,永作徒具佛性,无所恃怙之众生矣。”《地藏经》云:“南阎浮提众生举止动念。无不是业无不是罪。”不如理闻思修行,只会再造新殃,怎么可能事事都是好事?

Question:

Since the true nature of all sentient beings, who are also the future Buddhas, is Buddha, then all of them are on the road toward Buddhahood and all their experiences are to eliminate bad karmas. Therefore “Everyday is a good day. Everything is a good thing”, and everything is moving toward Buddhahood. Is this conclusion correct?

Answered by Acharya Zhiguang:

Everything cannot be good but will only be the confusing Samsara without one appropriately listening to, contemplating and practicing Dharma. Rather, only when one devotedly takes refuge in the Three Jewels and listens to, contemplates and practices Dharma according to the Buddha’s teachings, can “everything be a good thing”.

Master Yin Guang said: “What is called that only after we have cultivated merits through Dharma practices, can our true nature be manifest. If we only count on our true nature while not doing Dharma practices to cultivate merits, then for ever and ever, we will always be sentient beings only containing the Buddha nature but having nothing to rely on.” It’s said in Kṣitigarbha Bodhisattva Pūrvapraṇidhāna Sūtra: “In southern Jambudvipa, all actions and thoughts of all the sentient beings are either bad karmas or sins.” Without appropriately listening to, contemplating and practicing Dharma according to the Buddha’s teachings, we are only to bring ourselves new suffering, so how can everything be a good thing?

質問:

もし衆生の元々の本性が仏であれば未来の仏であるともいえます。そうであれば、全ては成仏の道に辿っている途中であり、経歴したこと全てが罪障消滅につながるので、「日々好日事々好事」であり全ての事が仏道に近づいていると考えてもよいのでしょうか?

智廣阿闍梨回答:

もし、正しく仏法を聞思修されなかったら、全ての事は好事とは言えないでしょう、それはただの迷いの輪廻転生となります。逆に、もし三宝に一心帰依し法理に従って聞思修をすれば、「事々好事」となることができます。

印光大師曰く「修徳があればこそ、性徳が顕れます。修徳せず、性徳を持つ事だけでは、尽未来際仏性を持つものの、怙恃のない衆生になる。」

また、《地蔵菩薩本願経》曰く「南閻浮提の衆生を観ずるに、挙足動念、是れ業に、是れ罪に。」とあるように、法理に従って聞思修をしなければ、新しい罪を作る一方であり、事々好事となるわけではないでしょう。

问答录15:怎样理解“日日是好日,事事是好事”?

问答录15:怎样理解“日日是好日,事事是好事”?

2017.07.16

问:

既然众生本性即是佛,也都是未来佛,所以都是在成佛的路上,经历的一切都是在消业障,所以“日日是好日,事事是好事”,一切都是趋向佛道的,对吗?

智广阿阇梨答:

如果没有正确地闻思修行佛法,一切都不是好事,仅只是迷乱的轮回而已;反之,一心皈依三宝,如法闻思修行,才能“事事是好事”。

印光大师云:“所谓修德有功,性德方显。若唯仗性德,不事修德,则尽未来际,永作徒具佛性,无所恃怙之众生矣。”《地藏经》云:“南阎浮提众生举止动念。无不是业无不是罪。”不如理闻思修行,只会再造新殃,怎么可能事事都是好事?

Question:

Since the true nature of all sentient beings, who are also the future Buddhas, is Buddha, then all of them are on the road toward Buddhahood and all their experiences are to eliminate bad karmas. Therefore “Everyday is a good day. Everything is a good thing”, and everything is moving toward Buddhahood. Is this conclusion correct?

Answered by Acharya Zhiguang:

Everything cannot be good but will only be the confusing Samsara without one appropriately listening to, contemplating and practicing Dharma. Rather, only when one devotedly takes refuge in the Three Jewels and listens to, contemplates and practices Dharma according to the Buddha’s teachings, can “everything be a good thing”.

Master Yin Guang said: “What is called that only after we have cultivated merits through Dharma practices, can our true nature be manifest. If we only count on our true nature while not doing Dharma practices to cultivate merits, then for ever and ever, we will always be sentient beings only containing the Buddha nature but having nothing to rely on.” It’s said in Kṣitigarbha Bodhisattva Pūrvapraṇidhāna Sūtra: “In southern Jambudvipa, all actions and thoughts of all the sentient beings are either bad karmas or sins.” Without appropriately listening to, contemplating and practicing Dharma according to the Buddha’s teachings, we are only to bring ourselves new suffering, so how can everything be a good thing?

質問:

もし衆生の元々の本性が仏であれば未来の仏であるともいえます。そうであれば、全ては成仏の道に辿っている途中であり、経歴したこと全てが罪障消滅につながるので、「日々好日事々好事」であり全ての事が仏道に近づいていると考えてもよいのでしょうか?

智廣阿闍梨回答:

もし、正しく仏法を聞思修されなかったら、全ての事は好事とは言えないでしょう、それはただの迷いの輪廻転生となります。逆に、もし三宝に一心帰依し法理に従って聞思修をすれば、「事々好事」となることができます。

印光大師曰く「修徳があればこそ、性徳が顕れます。修徳せず、性徳を持つ事だけでは、尽未来際仏性を持つものの、怙恃のない衆生になる。」

また、《地蔵菩薩本願経》曰く「南閻浮提の衆生を観ずるに、挙足動念、是れ業に、是れ罪に。」とあるように、法理に従って聞思修をしなければ、新しい罪を作る一方であり、事々好事となるわけではないでしょう。